Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z pamětní knihy železniční sanice Český Těšín 6. díl

1948 Na prahu roku 1948 po vládní krizi vyvolanou odstoupením 12 ministrů se naplno rozběhly únorové události, které neminuly ani Český Těšín.

Dne 26. února 1948 byl vytvořen ve stanici Český Těšín z podnětu Aloise Ulbricha strojvedoucího zdejší vlakové stanice tzv. Akční výbor ve složení.

Ulbrich Alois, předseda

Fismol Teofil, místopředseda

Baran Ladislav, jednatel

Členové Grebeň Antonín, Tetera Josef, Navrátil František, Pušák Karel, Kohut Pavel, Kika Adolf a Pavlas Bohuslav.

Výbor se ihned ujal očisty ve stanici, když nechal odvolat velitele ostrahy železniční stanice. Podobně dopadlo dalších deset zaměstnanců. Někteří byli přeložení, nebo odešli na nucenou dovolenou. Přesto všechno obdržela komise výtku od nadřízených institucí, že rozhodují příliš mírně.

Příslušník ochrany železnice v Českém Těšíně.

 

Akční výbor provedl změny i v závodní radě, která byla od základu celá vyměněna a 19.3.1948 se jejím předsedou stal František Navrátil. Rada úzce spolupracovala s KSČ (Komunistická strana Československa) ve všech služebnách ČSD (Československé státní dráhy) v obvodě Českého Těšína.

Po stránce dopravní byl rok 1948 bohatý na zvláštní události. Zvýšeného úsilí všech dopravních zaměstnanců bylo zapotřebí při pětiměsíčním jednokolejovém provozu z Českého Těšína do Třince, kdy se doprava realizovala pouze po koleji č.2. Traťová kolej č.1. byla od 12. července do konce roku 1948 vyloučena kvůli výměně mostních provizorií a rozšíření profilu v podjezdu trati Č.Těšín-Frýdek. Protože se výluka proti stanovené době značně protáhla byly všechny dopravní potíže zdolávány celkem bez větších nehod. Až posledního dne roku. Přesně 31. prosince 1948 najel nákladní vlak 6621 při vjezdu do stanice posunující se vagóny. Lokomotiva byla zcela zničena včetně několika vozů. Štěstí v neštěstí byl, že nedošlo k žádnému zranění. Pouze trať musela být na několik hodin uzavřena.

Budova starého nádraží na Jablunkovské ulici v Českém Těšíně.

Po stránce personální došlo ve stanici k několika změnám, a to hlavně v poúnorových dnech. Dosavadní přednosta stanice byl přeložen do Prostřední Suché a na jeho místo jmenován Vilém Košťál.

Dne 14. ledna byla vlakem č. 412, který vjížděl do stanice Český Těšín přejeta neznámá žena, jenž v sebevražedném úmyslu pod něj skočila. Jedenáctého listopadu 1948 byl vlakem č. 7406 usmrcen výhybkář Josef Baselides, který zrovna končil svou denní směnu. Jeho pohřbu v Čadci se zúčastnil značný počet zaměstnanců včetně železničářské hudby. Více úrazu v železniční stanici Český Těšín během roku 1948 už nebylo.

Život lidí zaměstnaných na dráze plynul převážně v pracovním tempu. O své setkáni po práci přišli členové populárního kuželkářského oddílu, jelikož na podzim se kuželna uzavřela a kroužek se rozpadl. Oddíl těžké atletiky po odstěhování několika úspěšných členů ukončil také svou činnost. Podobně dopadl i klub fotoamatérů, který pro nedostatek materiálu k výrobě fotografií taktéž ukončil svou činnost. Šachový kroužek pro nezájem byl také rozpuštěn.

Statistický pohledem z roku 1948 se dovídáme, že ze stanice Český Těšín bylo vypraveno 2024 rychlíků, 28 565 osobních a 28 045 nákladních vlaků. Od 1. ledna 1949 pověřilo ředitelství státních drah v Olomouci vedením stanice v Českém Těšíně vrchního inspektora drah Arnošta Chrastinu za přeloženého přednostu V.Košťála.

Konec

Fotografie z archívu Marty Michnové zveřejněny s jejím souhlasem.

Poděkovaní patří Státnímu okresnímu archivu Karviná za možnost čerpat informace z jejich archivních materiálů. Samozřejmě i vám všem, kteří jste mi poskytly své historické fotografie, bez nichž by mé články nevynikly.

Autor: Milan Čierny | neděle 6.12.2020 10:48 | karma článku: 11,50 | přečteno: 282x
  • Další články autora

Milan Čierny

Havíř Gajda - dřisty z hornické sabatory Díl první – Prezident

Hornická sabatora to je vlastně pracovní kabela, ve které se nachází, co takový horník potřebuje, aby vydržel celou směnu v uhelně včetně dobré nálady.

18.1.2023 v 16:26 | Karma: 33,74 | Přečteno: 1996x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Těšínský kat

Vážení čtenáři, kteří jste nakloněni mému vyprávění o těšínské historii. Rád bych Vám za vaši přízeň poděkoval a pro letošní rok se s vámi rozloučil zajímavým povídáním.

5.12.2022 v 11:59 | Karma: 20,34 | Přečteno: 1026x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Za tajemstvím Těšínska V. díl

Troufám si tvrdit, že v Českém Těšíně nebude člověka, který by nevěděl, nebo něco nezaslechl o těšínské hvězdárně, i když ta už je dlouhodobě pro veřejnost uzavřena.

29.9.2022 v 15:49 | Karma: 9,41 | Přečteno: 322x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Za tajemstvím Těšínska IV. díl

Díl čtvrtý: Po stopách tiskárny Karla Prochasky - Černé umění mělo na Těšínsku bohatou tradici. Vždyť jen na území města Těšína se nacházelo několik, po celém světě vyhlášených, tiskáren.

5.8.2022 v 7:45 | Karma: 12,87 | Přečteno: 393x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Za tajemstvím Těšínska-Díl třetí: Pozůstatky vojenských opevnění v lokalitě Českého Těšína

Téma jsem si vybral již daleko dříve, než došlo k válce na Ukrajině, proto bych byl rád, aby můj příspěvek v žádném případě neposloužil k vyvolávání různých dohadů nedej bože k panice.

31.5.2022 v 11:15 | Karma: 17,09 | Přečteno: 594x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Za tajemstvím Těšínska-Díl druhý – Osud „Kombajnu“ z Českého Těšína

Možná vás nadpis jemně řečeno zaskočil, ale to i mne, jelikož jsem sám nic netušil o názvu, jak se mezi letci přezdívalo bitevníku Avii – B33 vyrobeného v licenci Iljušinu IL-10 a jenž měl dlouhá léta své památné místo v Č.Těšíně

9.4.2022 v 14:38 | Karma: 22,04 | Přečteno: 1318x | Diskuse| Společnost

Milan Čierny

Za tejemstvím Těšínska "Díl první – Zámecký pivovar v Těšíně"

To, že se na Zámeckém vrchu ve městě Těšíně u našich východních sousedů ve Slezském vojvodství nachází pivovar známý jako Browar Zamkowy Cieszyn je faktem všeobecně známým.

31.1.2022 v 9:55 | Karma: 16,92 | Přečteno: 608x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Bláznivá Markéta

Snad v každém městě po celém světě jsou nebo byli lidičky, kteří nijak nevynikali, ale stali se součástí života obyvatel, kteří je denně potkávali a ti se nějak dobrovolně usadili v jejich myslích.

15.8.2021 v 11:35 | Karma: 25,12 | Přečteno: 1647x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Džbán

Po deštivých dnech opět sluníčko a téměř letní procházka po zákoutích Českého Těšína. Konečně i restaurační zahrádky po dlouhém půstu nabízejí kolem doucím možnost osvěžení. V jedné takové jsem spočinul i já.

27.6.2021 v 15:08 | Karma: 16,76 | Přečteno: 478x | Diskuse| Letní povídka

Milan Čierny

Fejetón s vůní benzínu

Od roku 1918 ušel český automobilismus pořádný kus cesty, který neminul ani naše město. Spalovací motory překrásných veteránů, jenž se proháněly po těšínských ulicích 15 kilometrů za hodinu

3.1.2021 v 11:20 | Karma: 14,93 | Přečteno: 478x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Z pamětní knihy železniční sanice Český Těšín 5. díl rok 1947

V dnešním pátém pokračovaní navážu na závěr minulého dílu, kde jsem se zmínil o vznikající velmi dobré spolupráci mezi oběma městy v rámci železniční dopravy, která pokračovala společným jednáním v polském Bielsku.

14.11.2020 v 11:15 | Karma: 12,78 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Z pamětní knihy železniční stanice Český Těšín 4. díl 1946

Ve čtvrtém dílu budeme ještě sledovat průběh událostí na českotěšínské železnici, které se udály v roce 1946 a jak je průběžně zaznamenával adjunkt státní dráhy Z. Kotula.

28.10.2020 v 13:48 | Karma: 16,00 | Přečteno: 340x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Z pamětní knihy železniční sanice Český Těšín 3. díl -1946

Rok 1946 započal pro železniční stanici v Českém Těšíně v pracovním nasazení, jako v závěru roku 1945.

15.9.2020 v 14:40 | Karma: 12,42 | Přečteno: 290x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Pozvánka do nově zrekonstruovaného Muzea Těšínska v Českém Těšíně

Pokud ještě stále váháte a máte to v plánu počítám, že vaše rozhodování se ubírá tím správným směrem.

28.8.2020 v 16:18 | Karma: 10,18 | Přečteno: 237x | Diskuse| Pozvánky, akce

Milan Čierny

Z pamětní knihy železniční stanice Český Těšín 2. díl

Na Těšínsku nebylo mezi polskou a německou armádou žádných větších bojů, neboť Němci silným nasazením motorizovaných a pancéřových jednotek polskou obranu prorazili a přepravili se přes řeku Olzu,

12.7.2020 v 13:28 | Karma: 14,51 | Přečteno: 364x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Z pamětní knihy železniční stanice Český Těšín 1. díl

Snad to moc nepřeženu, když si dovolím poznámku, že v Českém Těšíně nebude moc obyvatel, kteří doposud nenavštívili nádražní budovu, nebo se dokonce ještě neprojeli po některé ze železničních tratí,

7.6.2020 v 14:35 | Karma: 16,06 | Přečteno: 508x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Historie těšínských a českotěšínských četníků

Historie těšínských a českotěšínských četníků Z památníku četnické stanice v Českém Těšíně 5. díl 1933 - 1945

10.5.2020 v 13:55 | Karma: 13,19 | Přečteno: 404x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

3. května 1945 byl osvobozen Český Těšín

Co předcházelo osvobození Českého Těšína, se nyní můžeme dozvědět z písemných záznamů českotěšínského kronikáře Jana Havláska, který vedl Městskou kroniku v letech 1945-1962.

2.5.2020 v 17:45 | Karma: 31,17 | Přečteno: 2069x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Z památníku četnické stanice v Českém Těšíně 4. díl: 1929 - 1932

Historie těšínských a českotěšínských četníků Z památníku četnické stanice v Českém Těšíně 4. díl: 1929 - 1932

4.4.2020 v 14:21 | Karma: 13,88 | Přečteno: 415x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Hrdinky za pultem

„Strach o sebe z nás dělá zbabělce, strach o druhé - hrdiny.“ — Patricie Holečková česká spisovatelka 1950

19.3.2020 v 17:43 | Karma: 21,18 | Přečteno: 623x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 48
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1150x
„Všechno v dějinách se opakuje. Je úplně jedno, kterého dne si tuto větu přečtete - kterýkoli den prokazuje její správnost.“ — Erich von Däniken švýcarský spisovatel a záhadolog 1935
 

 

Seznam rubrik