Sobota 19. června 2021, svátek má Leoš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 19. června 2021 Leoš

Z pamětní knihy železniční sanice Český Těšín 6. díl

6. 12. 2020 10:48:10
1948 Na prahu roku 1948 po vládní krizi vyvolanou odstoupením 12 ministrů se naplno rozběhly únorové události, které neminuly ani Český Těšín.

Dne 26. února 1948 byl vytvořen ve stanici Český Těšín z podnětu Aloise Ulbricha strojvedoucího zdejší vlakové stanice tzv. Akční výbor ve složení.

Ulbrich Alois, předseda

Fismol Teofil, místopředseda

Baran Ladislav, jednatel

Členové Grebeň Antonín, Tetera Josef, Navrátil František, Pušák Karel, Kohut Pavel, Kika Adolf a Pavlas Bohuslav.

Výbor se ihned ujal očisty ve stanici, když nechal odvolat velitele ostrahy železniční stanice. Podobně dopadlo dalších deset zaměstnanců. Někteří byli přeložení, nebo odešli na nucenou dovolenou. Přesto všechno obdržela komise výtku od nadřízených institucí, že rozhodují příliš mírně.

Akční výbor provedl změny i v závodní radě, která byla od základu celá vyměněna a 19.3.1948 se jejím předsedou stal František Navrátil. Rada úzce spolupracovala s KSČ (Komunistická strana Československa) ve všech služebnách ČSD (Československé státní dráhy) v obvodě Českého Těšína.

Po stránce dopravní byl rok 1948 bohatý na zvláštní události. Zvýšeného úsilí všech dopravních zaměstnanců bylo zapotřebí při pětiměsíčním jednokolejovém provozu z Českého Těšína do Třince, kdy se doprava realizovala pouze po koleji č.2. Traťová kolej č.1. byla od 12. července do konce roku 1948 vyloučena kvůli výměně mostních provizorií a rozšíření profilu v podjezdu trati Č.Těšín-Frýdek. Protože se výluka proti stanovené době značně protáhla byly všechny dopravní potíže zdolávány celkem bez větších nehod. Až posledního dne roku. Přesně 31. prosince 1948 najel nákladní vlak 6621 při vjezdu do stanice posunující se vagóny. Lokomotiva byla zcela zničena včetně několika vozů. Štěstí v neštěstí byl, že nedošlo k žádnému zranění. Pouze trať musela být na několik hodin uzavřena.

Po stránce personální došlo ve stanici k několika změnám, a to hlavně v poúnorových dnech. Dosavadní přednosta stanice byl přeložen do Prostřední Suché a na jeho místo jmenován Vilém Košťál.

Dne 14. ledna byla vlakem č. 412, který vjížděl do stanice Český Těšín přejeta neznámá žena, jenž v sebevražedném úmyslu pod něj skočila. Jedenáctého listopadu 1948 byl vlakem č. 7406 usmrcen výhybkář Josef Baselides, který zrovna končil svou denní směnu. Jeho pohřbu v Čadci se zúčastnil značný počet zaměstnanců včetně železničářské hudby. Více úrazu v železniční stanici Český Těšín během roku 1948 už nebylo.

Život lidí zaměstnaných na dráze plynul převážně v pracovním tempu. O své setkáni po práci přišli členové populárního kuželkářského oddílu, jelikož na podzim se kuželna uzavřela a kroužek se rozpadl. Oddíl těžké atletiky po odstěhování několika úspěšných členů ukončil také svou činnost. Podobně dopadl i klub fotoamatérů, který pro nedostatek materiálu k výrobě fotografií taktéž ukončil svou činnost. Šachový kroužek pro nezájem byl také rozpuštěn.

Statistický pohledem z roku 1948 se dovídáme, že ze stanice Český Těšín bylo vypraveno 2024 rychlíků, 28 565 osobních a 28 045 nákladních vlaků. Od 1. ledna 1949 pověřilo ředitelství státních drah v Olomouci vedením stanice v Českém Těšíně vrchního inspektora drah Arnošta Chrastinu za přeloženého přednostu V.Košťála.

Konec

Fotografie z archívu Marty Michnové zveřejněny s jejím souhlasem.

Poděkovaní patří Státnímu okresnímu archivu Karviná za možnost čerpat informace z jejich archivních materiálů. Samozřejmě i vám všem, kteří jste mi poskytly své historické fotografie, bez nichž by mé články nevynikly.

Autor: Milan Čierny | neděle 6.12.2020 10:48 | karma článku: 10.94 | přečteno: 232x

Další články blogera

Milan Čierny

Fejetón s vůní benzínu

Od roku 1918 ušel český automobilismus pořádný kus cesty, který neminul ani naše město. Spalovací motory překrásných veteránů, jenž se proháněly po těšínských ulicích 15 kilometrů za hodinu

3.1.2021 v 11:20 | Karma článku: 13.17 | Přečteno: 354 | Diskuse

Milan Čierny

Z pamětní knihy železniční sanice Český Těšín 5. díl rok 1947

V dnešním pátém pokračovaní navážu na závěr minulého dílu, kde jsem se zmínil o vznikající velmi dobré spolupráci mezi oběma městy v rámci železniční dopravy, která pokračovala společným jednáním v polském Bielsku.

14.11.2020 v 11:15 | Karma článku: 12.78 | Přečteno: 248 | Diskuse

Milan Čierny

Z pamětní knihy železniční stanice Český Těšín 4. díl 1946

Ve čtvrtém dílu budeme ještě sledovat průběh událostí na českotěšínské železnici, které se udály v roce 1946 a jak je průběžně zaznamenával adjunkt státní dráhy Z. Kotula.

28.10.2020 v 13:48 | Karma článku: 15.26 | Přečteno: 272 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Přeskoky a přemístění se do Liberce

Po skoku z páté do sedmé třídy (vlivem německé národnosti se zpozdil můj příchod do školy. Počítalo se s našim odsunutím) jsem byl už v sedmé ve věku kdy se chodí do učení nebo studuje dál. Jelikož mi máma vyprávěla, že táta byl

19.6.2021 v 7:50 | Karma článku: 17.55 | Přečteno: 276 | Diskuse

Zuzana Slabá

Pro koho píšu? Pro "nezájemce"?

Nepíšu jen proto, abych psala, nebo aby se vám čtení líbilo. Já psát neumím. Jen chci sdílet své myšlenky, pohledy na život a to, co jsem ve svém vlastním životě rozpoznala jako pravdu. Prostě soukromý blog.

18.6.2021 v 9:40 | Karma článku: 12.14 | Přečteno: 416 | Diskuse

Martin Faltýn

Kdybyste do konce života měli pít jen to

co začíná na stejné písmeno, jako vaše křestní jméno - co byste pili? - Znáte tuhle a jí podobné internetové hříčky? V této však zní otázka jednoznačně.

18.6.2021 v 8:08 | Karma článku: 17.52 | Přečteno: 394 | Diskuse

Pavel Hewlit

Už ty roušky v tramvaji ani nenosí

Tedy někteří, abych uvedl název článku na pravou míru. Někteří je nenosili nikdy, ale těch nebylo moc, teď však počet nahoře bez roste, a popravdě já se tomu ani nedivím.

18.6.2021 v 0:54 | Karma článku: 38.84 | Přečteno: 6226 | Diskuse

František Skopal

O dvou cestách, které vedou nahoru. Jedné lepší a druhé horší

Není snad na světě člověka, který by alespoň jednou ve svém životě neprožil radost a štěstí, nebo naopak, bolest a utrpení. Jde o dvě zcela protichůdná prožívání, která však mají něco společného.

17.6.2021 v 16:20 | Karma článku: 5.83 | Přečteno: 100 | Diskuse
Počet článků 39 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 875

„Všechno v dějinách se opakuje. Je úplně jedno, kterého dne si tuto větu přečtete - kterýkoli den prokazuje její správnost.“ — Erich von Däniken švýcarský spisovatel a záhadolog 1935
 

 

Najdete na iDNES.cz