Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak havíři poprvé a naposledy cestovali Pendolinem

Když tak v letošním horkém létu využívám služeb českých drážních společností, kdy si člověk namlouvá, že už ho skutečně nic nemůže překvapit, vždy se něco najde,

 co člověka v důsledku častých mimořádných událostí na trati uvede do stavu největší zloby. Dvacetiminutové zpoždění beru s velkým nadhledem, ale ono se dokáže i zdvojnásobit, a dokonce překročit hranici šedesáti minut. Většinou pak není šance stihnout navazující spoje, a to se takové cestování – místo čtyř hodin pohodové jízdy – změní na osmihodinový horor. Projel jsem po železnici také několik německých zemí, kde je situace podobná, a tak jsem raději myslel na něco veselejšího a na dávné doby, když se podle vlaku upravovala přesnost hodinek. Při tom mne zrovna napadla vzpomínka na mou první jízdu v Pendolinu.

Jako každý všední den časně ráno podřimujeme v autobuse, který nás veze z Českého Těšína na šachtu. Léto je v plné kráse, a tak si užíváme proudění ještě chladného vzduchu z větracích šíbrů červené Karosy. Na železničním přejezdu ve Stonavě nás z podřimování pravidelně probralo prudké nadhození a cestující na zadních sedadlech to vždy pěkně nadzvedlo, nejen fyzicky. „Jo roz tego cypa zlomím jak vzduchovke,“ ozval se Osvald směrem k řidiči, jehož omluvný pohled se na moment odrazil ve zpětném zrcátku. „Kurde chlopy, já bych bral orlab. Mi se tak něchce do tej ďury po včorajšim trojboji u Herna,“ ozval se i nečekaně probuzený Roman ještě netušíc, že se mu jeho přání vyplní.

Po příjezdu nás zaujal nezvyklý chumel horníků před vrátnicí dolu. Nešlo si nevšimnout vedoucího závodu, který přítomným oznamoval, že z důvodu havárie na těžním zařízení jsou nezbytné dva dny výluky v těžbě. Ty bude samozřejmě nutné nadpracovat o nejbližší sobotě a neděli. V zimě by to horníci okomentovali patřičnými zemitými výrazy, ale hřejivé slunce nad těžní věží pomalu a povzbudivě vycházelo, což rozhodlo o dalším vývoji situace.

Na zpáteční cestě autobusem domů si Oskar povzdechl: “Zrovna jsem se chtěl v sobotu podívat do Prahy a vyzkoušet, jak se jezdí v tom Pendolinu a kurde, budu muset na šichtu!“ Se stávající situací očividně spokojený Roman zbystřil:“ Co aby my jechali jutro a všici!“

Stalo se. Nazítří ráno naše čtyřčlenná skupinka vyjíždí pantografem z Českého Těšína do Bohumína, kde již byl na prvním nástupišti připraven pro nás nezvyklý tvar tuzemského rychlovlaku do Prahy. „Přivařit temu křidla, tož v tym tubuse bydymy jak v Boingu,“ opěvoval Pendolino Roman. Opatrnější byl Osvald: “Máme štígro, že tím pjerunstvem jedeme v létě, bo sem v radiu slyšel zpívat Jarka Nohavicu něco o zamrznutych cederomach“. Vlak jsme si důkladně prohlíželi a polemizovali nad výkřikem moderní doby, který zrovna tehdy v roce 2006 obohatil tratě české železnice. Tadka fascinovaly automatické dveře a schůdky, které se zároveň po otevření vysunuly. Několikrát si to vyzkoušel a pak konstatoval:“ Co si takého by se mi hodilo, jak lezu do mašinky na dole. Jenom ty dva cypi z druhé party by to asi hned dodupali“.

Ilustrační foto

Usadili jsme se v klimatizovaném vozu u stolečku prohlížejíc si vybavení jednotky. Roman se pořád vrtěl v sedadle. „Kurde, fajne zica, ale teho mista tu je, jak v tych našich šachetnich vagonkach. Ani nevim, kaj bych tu strčil kabelu s vercajkem“.

Pendolino se dalo do pohybu a za deset minut už přistupovali cestující v Ostravě. Naproti naší čtverky se k volnému sedadlo došourala s obrovským kufrem mladá žena a snažila se zavazadlo uložit do prostoru nad sedadlem. Osvald v mžiku nabídl svou pomoc a kufr ji pomohl napasovat do poměrně nízké odkládací zavazadlové části. Samozřejmě ji nezapomněl nabídnout své služby, jak bude vystupovat. „To nima možne, co ta děvucha ma v tym kufru, asi pašuje vyngel do Prahy,“ sdělil nám tiše.

Cesta ubíhala a my jsme si vyprávěli vtipy na téma železnice. Tomuhle fórku se zasmála i paní průvodčí.

Na transsibiřské magistrále zastaví vlak.

„Co se stalo?" křičí cestující.

„Měníme mašinu."

Po půl hodině vlak stále stojí.

„Co se děje?" znovu křičí cestující. „Už jste vyměnili mašinu?"

„Ano, vyměnili. Za vodku."

Ilustrační  foto

Z reproduktoru se ozvala zpráva, že se vlak blíží do stanice Pardubice. Dívka s velkým kufrem upnula prosebný pohled na Osvalda. Ten přes svou korpulentní postavu hbitě vyskočil a jal se pomoci. Něco však nešlo, jak by mělo. Zavazadlo se o něco zachytilo a nešlo uvolnit. „Zarvej kapke,“ povzbuzovali jsme kamaráda. Nedal se dvakrát pobízet a vyvinul sílu odpovídající nahození hajcmanu (důlní ocelové výztuže) na rameno.

Kufr byl doslova katapultován, Mohutné tělo Osvalda přistálo před námi na stolku, ale zavazadlo vymrštěno do volného prostoru se zachoval jako neřízená střela a skončilo na hlavách cestujících.

Na moment nastalo ve voze úplné ticho, do kterého koktavě promluvil Osvald:“ Pa-pa-partyjo, nie gniywejcie se, jo se vam omuvjum“.

Z Prahy už jsme se raději vraceli obyčejným rychlíkem a vlastně to bylo naše poslední společné cestování po železnici. Osvald nás totiž zavrhl podezíraje nás, že slogan „Osvald – vrah z Pendolina“ vyvedený křídou na důlních vozících, je naše dílo. A myslíte, že bylo?

 

 

Autor: Milan Čierny | čtvrtek 8.8.2019 12:16 | karma článku: 31,64 | přečteno: 1626x
  • Další články autora

Milan Čierny

Havíř Gajda - dřisty z hornické sabatory Díl první – Prezident

Hornická sabatora to je vlastně pracovní kabela, ve které se nachází, co takový horník potřebuje, aby vydržel celou směnu v uhelně včetně dobré nálady.

18.1.2023 v 16:26 | Karma: 33,74 | Přečteno: 1996x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Těšínský kat

Vážení čtenáři, kteří jste nakloněni mému vyprávění o těšínské historii. Rád bych Vám za vaši přízeň poděkoval a pro letošní rok se s vámi rozloučil zajímavým povídáním.

5.12.2022 v 11:59 | Karma: 20,34 | Přečteno: 1026x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Za tajemstvím Těšínska V. díl

Troufám si tvrdit, že v Českém Těšíně nebude člověka, který by nevěděl, nebo něco nezaslechl o těšínské hvězdárně, i když ta už je dlouhodobě pro veřejnost uzavřena.

29.9.2022 v 15:49 | Karma: 9,41 | Přečteno: 322x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Za tajemstvím Těšínska IV. díl

Díl čtvrtý: Po stopách tiskárny Karla Prochasky - Černé umění mělo na Těšínsku bohatou tradici. Vždyť jen na území města Těšína se nacházelo několik, po celém světě vyhlášených, tiskáren.

5.8.2022 v 7:45 | Karma: 12,87 | Přečteno: 393x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Za tajemstvím Těšínska-Díl třetí: Pozůstatky vojenských opevnění v lokalitě Českého Těšína

Téma jsem si vybral již daleko dříve, než došlo k válce na Ukrajině, proto bych byl rád, aby můj příspěvek v žádném případě neposloužil k vyvolávání různých dohadů nedej bože k panice.

31.5.2022 v 11:15 | Karma: 17,09 | Přečteno: 594x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Za tajemstvím Těšínska-Díl druhý – Osud „Kombajnu“ z Českého Těšína

Možná vás nadpis jemně řečeno zaskočil, ale to i mne, jelikož jsem sám nic netušil o názvu, jak se mezi letci přezdívalo bitevníku Avii – B33 vyrobeného v licenci Iljušinu IL-10 a jenž měl dlouhá léta své památné místo v Č.Těšíně

9.4.2022 v 14:38 | Karma: 22,04 | Přečteno: 1318x | Diskuse| Společnost

Milan Čierny

Za tejemstvím Těšínska "Díl první – Zámecký pivovar v Těšíně"

To, že se na Zámeckém vrchu ve městě Těšíně u našich východních sousedů ve Slezském vojvodství nachází pivovar známý jako Browar Zamkowy Cieszyn je faktem všeobecně známým.

31.1.2022 v 9:55 | Karma: 16,92 | Přečteno: 608x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Bláznivá Markéta

Snad v každém městě po celém světě jsou nebo byli lidičky, kteří nijak nevynikali, ale stali se součástí života obyvatel, kteří je denně potkávali a ti se nějak dobrovolně usadili v jejich myslích.

15.8.2021 v 11:35 | Karma: 25,12 | Přečteno: 1648x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Džbán

Po deštivých dnech opět sluníčko a téměř letní procházka po zákoutích Českého Těšína. Konečně i restaurační zahrádky po dlouhém půstu nabízejí kolem doucím možnost osvěžení. V jedné takové jsem spočinul i já.

27.6.2021 v 15:08 | Karma: 16,76 | Přečteno: 478x | Diskuse| Letní povídka

Milan Čierny

Fejetón s vůní benzínu

Od roku 1918 ušel český automobilismus pořádný kus cesty, který neminul ani naše město. Spalovací motory překrásných veteránů, jenž se proháněly po těšínských ulicích 15 kilometrů za hodinu

3.1.2021 v 11:20 | Karma: 14,93 | Přečteno: 478x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Z pamětní knihy železniční sanice Český Těšín 6. díl

1948 Na prahu roku 1948 po vládní krizi vyvolanou odstoupením 12 ministrů se naplno rozběhly únorové události, které neminuly ani Český Těšín.

6.12.2020 v 10:48 | Karma: 11,50 | Přečteno: 282x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Z pamětní knihy železniční sanice Český Těšín 5. díl rok 1947

V dnešním pátém pokračovaní navážu na závěr minulého dílu, kde jsem se zmínil o vznikající velmi dobré spolupráci mezi oběma městy v rámci železniční dopravy, která pokračovala společným jednáním v polském Bielsku.

14.11.2020 v 11:15 | Karma: 12,78 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Z pamětní knihy železniční stanice Český Těšín 4. díl 1946

Ve čtvrtém dílu budeme ještě sledovat průběh událostí na českotěšínské železnici, které se udály v roce 1946 a jak je průběžně zaznamenával adjunkt státní dráhy Z. Kotula.

28.10.2020 v 13:48 | Karma: 16,00 | Přečteno: 340x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Z pamětní knihy železniční sanice Český Těšín 3. díl -1946

Rok 1946 započal pro železniční stanici v Českém Těšíně v pracovním nasazení, jako v závěru roku 1945.

15.9.2020 v 14:40 | Karma: 12,42 | Přečteno: 292x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Pozvánka do nově zrekonstruovaného Muzea Těšínska v Českém Těšíně

Pokud ještě stále váháte a máte to v plánu počítám, že vaše rozhodování se ubírá tím správným směrem.

28.8.2020 v 16:18 | Karma: 10,18 | Přečteno: 238x | Diskuse| Pozvánky, akce

Milan Čierny

Z pamětní knihy železniční stanice Český Těšín 2. díl

Na Těšínsku nebylo mezi polskou a německou armádou žádných větších bojů, neboť Němci silným nasazením motorizovaných a pancéřových jednotek polskou obranu prorazili a přepravili se přes řeku Olzu,

12.7.2020 v 13:28 | Karma: 14,51 | Přečteno: 364x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Z pamětní knihy železniční stanice Český Těšín 1. díl

Snad to moc nepřeženu, když si dovolím poznámku, že v Českém Těšíně nebude moc obyvatel, kteří doposud nenavštívili nádražní budovu, nebo se dokonce ještě neprojeli po některé ze železničních tratí,

7.6.2020 v 14:35 | Karma: 16,06 | Přečteno: 508x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Historie těšínských a českotěšínských četníků

Historie těšínských a českotěšínských četníků Z památníku četnické stanice v Českém Těšíně 5. díl 1933 - 1945

10.5.2020 v 13:55 | Karma: 13,19 | Přečteno: 404x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

3. května 1945 byl osvobozen Český Těšín

Co předcházelo osvobození Českého Těšína, se nyní můžeme dozvědět z písemných záznamů českotěšínského kronikáře Jana Havláska, který vedl Městskou kroniku v letech 1945-1962.

2.5.2020 v 17:45 | Karma: 31,17 | Přečteno: 2069x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Z památníku četnické stanice v Českém Těšíně 4. díl: 1929 - 1932

Historie těšínských a českotěšínských četníků Z památníku četnické stanice v Českém Těšíně 4. díl: 1929 - 1932

4.4.2020 v 14:21 | Karma: 13,88 | Přečteno: 415x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 48
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1150x
„Všechno v dějinách se opakuje. Je úplně jedno, kterého dne si tuto větu přečtete - kterýkoli den prokazuje její správnost.“ — Erich von Däniken švýcarský spisovatel a záhadolog 1935
 

 

Seznam rubrik