Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Srpen 1968, chléb jako vstupenka do tanku a první cesta do Těšína

V srpnu roku 1968 pro mne jako desetiletého kluka tato dramatická událost nebyla životním milníkem a spíše jsem ji bral jako zpestření mého dětství.

Dnes, s odstupem padesáti let zjišťují, že až tak neoslovuje a je velmi vzdálená pro podstatnou část dnešní mladé generace.

Na mé vzpomínce je důležitá zajímavá souvislost. Děj se odehrál v Novém Bohumíně, dnes Bohumíně, koncem srpna 1968 a vlastně jsem se tehdy zvláštní hrou osudu poprvé nedobrovolně podíval do Českého Těšína.

Bydleli jsme přímo naproti kasáren, před kterými již několik dní stály sovětské tanky a obrněná vozidla. Po pár dnech se máma nechala uprosit a konečně mne pustila ven. Snad i proto, že se kolem sovětských vojáků tvořily hloučky našich sousedů a o něčem spontánně diskutovali. Pamatuji si jen útržky rozhovorů, kdy se vlastně vojáci okupační armády dotazovali, kde vlastně jsou a naznačovali, že mají žízeň a hlad. Vzpomínám na starého pana Franka, který celý v slzách chtěl od nich slyšet, proč jsou vlastně tady. Emoce převládaly na jedné i druhé straně, vesměs končívaly výměnou cigaret a doporučením „Iditě damoj, malčiky“.

Já jsem se potuloval kolem pásových vozidel pozoroval holící se vojáky na věži a představoval jsem si, že jsem Janek ze seriálu Čtyři z tanku a pes, který zrovna začátkem prázdnin uváděla polská televize. Když tu na mne jeden zavolal: “Malčik prichadi zděs, chočeš ty posmatreť v tank“? Rusky už jsem něco znal, tak jsem horlivě přikývnul. „Priněsi chlieb a ja tebje tank pakažu“ ozval se snědý voják sedící na hlavni tanku T-55. Později se mi představil jako Saltan z Gruzie. To byla výzva! Doma jsem nenápadně popadl již nakrojený bochník, strčil ho pod tričko, do kapsy u tepláků přidal dvě cibule a upaloval k vysněnému vozidlu. „Charašo, charašo,“ usmíval se Saltan a zároveň mne jeho mohutné tlapy vyzvedly na věž tanku. Druhý „saldat“ otevřel poklop a Saltanovy ruce se zachovaly jako výtahová klec. Pomalu jsem byl spouštěn dovnitř vozidla. Když jsem se ocitl v kovových útrobách obklopen ostrými nábojnicemi, které byly pomalu vyšší jak já, ze strachu jsem měl málem plné tepláky. Mezitím se venku strhl povyk, že Rusáci zavřeli do tanku malého Milana a všichni se začali shánět po mých rodičích. Otec přispěchal ze železáren na vypůjčeném motocyklu. Pamatuji si jen jeho nazlobený výraz v obličeji v průlezu a pak, jak se mi napíná tričko s reklamou “Vitana vaří za vás“, za které jsem byl vytažen zpět na slunce.

Raději nebudu popisovat, co se dělo u nás doma, kam si mne sršící blesky otec přinesl skoro v podpaží. Jen skončil jeden můj okamžik utrpení, už se objevil další, to, když rodičové zjistili ztrátu chleba. Nedivte se, ale snad celý týden po obsazení Nového Bohumína obchody fungovaly jen hodinu denně a sehnat pečivo bylo mnohdy nad lidské síly. Na pekárnách visely nápisy jako „Chleba pro okupanty nemáme“ a podobně. Za trest jsem musel s tátou na motorce objíždět pekárny, abychom vlastně měli co jíst.

Nakonec otec dostal informaci, že možná v Dětmarovicích chleba je. Cestou jsme míjeli kolony sovětských aut, tanků a obrněných obojživelných transportérů BTR-50. Táta dobře znal tyhle bojové stroje sám sloužil na vojně jako tankista. Sem tam se na kolonu snažilo najíždět osobní auto Škoda 1202, z jehož oken mladí lidé mávali československou vlajkou a přes megafon provolávali vlastenecká hesla směrem k armádní koloně.

V Dětmarovicích chleba už nebyl. Další doporučení nasměrovalo otce na Karvinou.  Cestou tam jsme zažívali podobné situace. Někde před Karvinou otec prudce přibrzdil, protože si všiml staré paní, která si nesla pecen. Svěřila se nám, že karvinské obchody jsou všechny pozavírané a chléb ji přivezl syn až z Českého Těšína. Jawa 125 kývačka opět zaburácela a rozjeli jsme se směrem na východ. Bylo třeba i někde natankovat, ale po celé trase včetně Českého Těšína byly benzinové pumpy ze známých důvodů uzavřeny. Vypomohl nám neznámý občan z Louk nad Olší a ze své motorky doslova vycucl benzín do nádrže té naší. Lidi v té době měli velkou ochotu si navzájem pomáhat. Poznal jsem to i já, když mi paní domu strčila do ruky bramborový placek. Ještě mám v živé paměti českotěšínské viadukty a náměstí, kde jsem čekal na svého tátu, který se ani nevím odkud vynořil s bochníkem chleba v síťovce.

Tenkrát jsem vůbec netušil, že přesně za deset let se Český Těšín stane mým domovem, do kterého uvedu svou rodinu a který mi tak přiroste k srdci. A ten těšínský chleba je pořád stejně dobrý.

Autor: Milan Čierny | neděle 26.8.2018 12:58 | karma článku: 25,25 | přečteno: 808x
  • Další články autora

Milan Čierny

Havíř Gajda - dřisty z hornické sabatory Díl první – Prezident

Hornická sabatora to je vlastně pracovní kabela, ve které se nachází, co takový horník potřebuje, aby vydržel celou směnu v uhelně včetně dobré nálady.

18.1.2023 v 16:26 | Karma: 33,74 | Přečteno: 1996x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Těšínský kat

Vážení čtenáři, kteří jste nakloněni mému vyprávění o těšínské historii. Rád bych Vám za vaši přízeň poděkoval a pro letošní rok se s vámi rozloučil zajímavým povídáním.

5.12.2022 v 11:59 | Karma: 20,34 | Přečteno: 1028x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Za tajemstvím Těšínska V. díl

Troufám si tvrdit, že v Českém Těšíně nebude člověka, který by nevěděl, nebo něco nezaslechl o těšínské hvězdárně, i když ta už je dlouhodobě pro veřejnost uzavřena.

29.9.2022 v 15:49 | Karma: 9,41 | Přečteno: 322x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Za tajemstvím Těšínska IV. díl

Díl čtvrtý: Po stopách tiskárny Karla Prochasky - Černé umění mělo na Těšínsku bohatou tradici. Vždyť jen na území města Těšína se nacházelo několik, po celém světě vyhlášených, tiskáren.

5.8.2022 v 7:45 | Karma: 12,87 | Přečteno: 393x | Diskuse| Ostatní

Milan Čierny

Za tajemstvím Těšínska-Díl třetí: Pozůstatky vojenských opevnění v lokalitě Českého Těšína

Téma jsem si vybral již daleko dříve, než došlo k válce na Ukrajině, proto bych byl rád, aby můj příspěvek v žádném případě neposloužil k vyvolávání různých dohadů nedej bože k panice.

31.5.2022 v 11:15 | Karma: 17,09 | Přečteno: 594x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nevěřte lžím a pomluvám, obhajuje Babiš neúčast na jednání o důchodech

23. dubna 2024  14:49,  aktualizováno  15:43

Poslanec a šéf ANO Andrej Babiš na svém účtu na sociální síti X zveřejnil video, ve kterém...

Zesílíme útoky na sklady západních zbraní, část jsme ukořistili, uvedl Šojgu

23. dubna 2024  15:21

Sledujeme online Ruská armáda zesílí útoky na ukrajinská skladiště, ve kterých jsou uložené zbraně dodávané Západem....

Konec uhlí do roku 2030 nestíháme, stát transformaci brzdí, míní Topolánek

23. dubna 2024  15:20

Pro transformaci a dekarbonizaci energetiky nebude tolik peněz, kolik se očekávalo, a změny...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem

23. dubna 2024  15:03

Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladého muže, který nožem vyhrožoval dvěma lidem. Při...

  • Počet článků 48
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1150x
„Všechno v dějinách se opakuje. Je úplně jedno, kterého dne si tuto větu přečtete - kterýkoli den prokazuje její správnost.“ — Erich von Däniken švýcarský spisovatel a záhadolog 1935
 

 

Seznam rubrik